برای انتخاب معلم خصوصی به چه نکاتی توجه کنیم؟

هر دانشآموزی ممکن است در طول دوران تحصیلش به دلایل زیادی نیاز به کمک یک معلم خصوصی داشته باشد. گاهی اوقات شرایط محیط مدرسه به گونهایی است که دانشآموز نمیتواند آن گونه که باید از آن بهره ببرد. گاهی اوقات نیز دانشآموز به دلایل مختلفی نمیتواند با معلم مدرسه خود ارتباط برقرار کند. این عوامل و بسیاری دیگر از عواملی از این دست، باعث میشوند که حتی باهوشترین کودکان نیز گاهی اوقات به معلم خصوصی نیاز پیدا کنند.
کمک گرفتن از معلم خصوصی به خصوص در سالهای اول مقطع ابتدایی، اهمیت بیشتری دارد. زیرا در این دوران پایههای تحصیلی کودک گذاشته میشود و چنانچه در این دوران اهمال صورت بگیرد، بعدها جبران آن بسیار سخت خواهد بود. چه بسیار افراد باهوش و با ذکاوتی که به دلیل عدم توجه در دوران دبستان، موقعیت دستیابی به موفقیت را از دست دادهاند و چه بسا تا آخر عمر سرخورده شدهاند.
در مقاله چه کسانی به معلم خصوصی نیاز دارند؟ به طور مفصل به علائمی که نشان میدهند کودک شما به کمک معلم خصوصی نیاز دارد، پرداختیم. اما گاهی اوقات والدین نمیدانند که کدام معلم خصوصی برای کودک آنها مناسب است. یا به عبارت دیگر یک معلم خصوصی باید واجد چه ویژگیهایی باشد تا بتواند واقعاً به کودک کمک کند. اگر شما هم چنین دغدغهایی دارید، پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید تا با هم به بررسی خصوصیات بارز یک معلم خصوصی خوب بپردازیم.
تجربه کافی در مقطع تحصیلی و دروس مورد نظر
اولین موردی که باید در هنگام انتخاب معلم خصوصی به آن دقت کنید، تجربه کافی در زمینه مورد نظر است. معلم باید سالها در زمینه مدنظر شما تجربه داشته باشد. هر چه تجربه معلم مورد نظر متمرکزتر باشد، بهتر است. به عنوان مثال فرض کنیم کودک شما در کلاس دوم دبستان تحصیلی میکند، در این صورت معلم خصوصی دوم ابتدایی بهترین گزینه برای انتخاب است. زیرا این معلم باید سالها در مقطع مورد نظر در مدارس تدریس کرده باشد. چنین فردی میداند که دانشآموزان این مقطع تحصیلی ممکن است با چه مشکلات بالقوهایی مواجه شوند.
خصوصاً در مقطع ابتدایی، تجربه بیشتر از مدارک دانشگاهی معلم اهمیت دارد. زیرا در این مقطع سطح دروس چندان از نظر علمی بالا نیست، اما تدریس آنها به مراتب مشکلتر از مقاطع بالاتر تحصیلی است. زیرا در اینجا معلم باید از اصول مختلف روانشناسی و تربیتی برای آموزش کودک استفاده کند و برخلاف مقاطع بالاتر تنها داشتن دانش و اطلاعات صرف کافی نیست.
روش تدریس مناسب و آشنایی با بهروزترین روشهای تدریس
در تدریس خصوصی آنچه که خیلی اهمیت دارد، انتخاب روش تدریس مناسب است. زیرا همان گونه که گفتیم برخی از کودکان با وجود مستعد بودن، به دلیل اینکه با روش تدریس معلم خود در مدرسه ارتباط برقرار نمیکنند، به تدریس خصوصی نیاز پیدا میکنند. به علاوه معلم مورد نظر باید با روشهای بهروز آموزشی آشنایی داشته باشد و براساس روحیات کودک، مناسبترین روش را برای کمک به او انتخاب کند.
به عنوان مثال تدریس خصوصی ریاضی دوم و سوم ابتدایی به شگردها و روشهای کاربردی و ملموس نیاز دارد. در این مقاطع کودک باید کاملاً با اصول پایه ریاضی آشنا شود، وگرنه ممکن است برای همیشه از ریاضی رویگردان شود.
صبر و شکیبایی
صبر و شکیبایی باید یکی از بارزترین خصوصیات یک معلم خصوصی خوب باشد. معمولاً دانشآموزانی که نیاز به تدریس خصوصی پیدا میکنند به دلایل مختلفی، علیرغم بهره هوشی بالا، از درس و مدرسه گریزان شدهاند. به همین دلیل یک معلم خصوصی باید بسیار صبور باشد و در ابتدا سعی کند تا جایی که میتواند اعتماد کودک را به خود جلب کند. به عنوان مثال ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا کودک با معلم خصوصیاش ارتباط مناسبی برقرار کند و این کاری نیست که بتوان آن را با عجله انجام داد.
اگر قرار باشد، کودک در تدریس خصوصی نیز همچون محیط مدرسه تحت فشار قرار بگیرد، شرایط بسیار بدتر میشود.
تطبیقپذیری
معمولاً یکی از دلایلی که باعث عدم موفقیت کودکان در محیط مدرسه میشود، عدم تطبیقپذیری معلم با تکتک دانشآموزان کلاس است. تطبیقپذیری به این معناست که معلم باید با شناخت کاملی که از کودک و نیازهای او پیدا میکند، برای تدریس او برنامهریزی کند. در این صورت معلم خصوصی نقاط ضعف و قوت کودک را شناسایی میکند و در ابتدا بر روی نقاط ضعفش کار میکند.
به عنوان مثال یک معلم خصوصی سوم ابتدایی شاید به این نتیجه برسد که دانشآموزش در درس فارسی بیشتر از ریاضی ضعیف است. در این صورت با برنامهریزی سعی میکند بیشتر بر روی درس فارسی کار کند. یا ممکن است معلم تشخیص دهد که دانشآموز، فردی بصری است و بیشتر با تصویرسازی راحتتر است تا با کلمات. در این حالت در صورت استفاده از تصاویر، نمودارها و کلاً مطالب درسی بصری، راندمان یادگیری کودک به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
حفظ توجه دانشآموز
بسیاری از کودکان خصوصاً کودکان باهوشتر، معمولاً به دلیل حواسپرتی و توجه زیاد به اطراف، درگیر افت تحصیلی میشوند. این مورد بیشتر در میان کودکان کم سن و سالتری که در اوایل مقطع ابتدایی تحصیل میکنند، شایع تر است.
در اینجا هنر معلم در این است که بتواند تا حد امکان توجه کودک را به درس متمرکز کند و مانع حواسپرتی او شود. این توجه و تمرکز نباید با خستگی و دلزدگی همراه باشد، زیرا در این صورت نتیجه عکس به بار میآورد. در واقع معلم خصوصی باید جلسه تدریس خصوصی را برای کودک آنقدر جالب و مهیج کند که کودک تمام توجهش به درس متمرکز شود و به هیچ چیز دیگری توجه نکند؛ در غیر این صورت حتی ترک دیوار نیز ممکن است باعث حواسپرتی کودک شود!
فکر باز و پذیرا
معلم خصوصی آنلاین و حضوری باید از نظر فکری کاملاً باز باشد و بتواند فعالانه به کودک گوش دهد و تمام توجهش را متمرکز او کند. در این صورت بهتر و راحتتر میتواند کودک را درک کند و با او ارتباط برقرار کند. این امر باعث میشود که کودک احساس آرامش و ارزشمندی کند و راحتتر با چالشهای درسی مواجه شود.
در ضمن معلم خصوصی در این صورت بهتر میتواند برنامهریزی کند. نتیجه رعایت این اصل مهم در مورد انتخاب معلم خصوصی، در کارنامه تحصیلی دانشآموز و رفتار او کاملاً مشهود خواهد بود.
الگوی مناسب
معلم خصوصی باید از هر نظر الگویی مناسب برای کودک باشد. همگان میدانند که معلمان بعد از والدین، بزرگترین الگو برای دانشآموزشان هستند. اما میتوان گفت که این اصل در مورد معلمان خصوصی به دلیل ارتباط نزدیکتر، بیشتر صدق میکند.
به ظاهر، نحوه رفتار و برخورد معلم و به شیوه سخن گفتن او دقت کنید. به عنوان مثال اگر معلم خصوصی فردی بینظم و شلخته باشد، ناخودآگاه این شلختگی را به کودک شما القا میکند. حتی شیوه لباس پوشیدن معلم خصوصی نیز اهمیت دارد و نمیتوان نسبت به آن بیتوجه بود. نحوه سخن گفتن معلم خصوصی نیز تاثیر بسزایی روی کودک میگذارد. به عنوان مثال اگر معلم خوشزبان باشد و با متانت سخن بگوید، ناخودآگاه کودک نیز همین شیوه سخن گفتن را تقلید میکند. پس در هنگام انتخاب معلم خصوصی، کسی را انتخاب کنید که دوست دارید کودکتان در آینده باشد.
شور و اشتیاق
اشتیاق معلم به تدریس، اصل مهمی است که نباید در هنگام انتخاب معلم خصوصی آنلاین و حضوری از آن غفلت کنید. اگر معلم خصوصی هیچ اشتیاقی به تدریس نداشته و صرفاً به خاطر جنبه مالی به تدریس خصوصی روی آورده باشد، چگونه میتوانید انتظار داشته باشید که کودک شما را به درس و تحصیل علاقهمند کند. در این صورت کودک شما بیشتر از درس دلزده میشود و کلاسهای تدریس خصوصی برای او به یک کابوس تبدیل میشوند.
به عنوان مثال فرض کنیم کودک شما به دلایل مختلفی در سالهای اول ابتدایی چندان پیشرفتی در زمینه یادگیری درس فارسی ندارد. در این صورت تدریس فارسی دوم و سوم ابتدایی توسط معلم خصوصی باید آنچنان مشتاقانه صورت بگیرد که کودک واقعاً به درس فارسی علاقهمند شود. در غیر این صورت ممکن است مشکل کودک بغرنجتر شود.
وجدان کاری
یک معلم خصوصی باید قبل از هر چیزی، وجدان کاری داشته باشد. به همین دلیل باید سر موقع کلاس تدریس خصوصی را شروع کند و در موعد مقرر آن را به پایان برساند. معلمی که وجدان کاری داشته باشد هرگز وقت کلاس خصوصی را به دلایل مختلفی، مانند تماسهای تلفنی متعدد، تلف نمیکند.
به هر حال باید پذیرفت که معلم خصوصی برای والدین هزینه دارد و گاهی پرداخت این هزینه برای والدین ممکن است دشوار باشد. یک معلم باوجدان به این مورد کاملاً واقف است و با تمام وجود سعی میکند کلاس موفقی داشته باشد.
بررسی پیشرفت تحصیلی کودک
معلم خصوصی که با برنامهریزی پیش میرود، باید همواره روند پیشرفت کودک را رصد و مورد بررسی قرار دهد. در غیر این صورت هرگز متوجه نمیشود که شیوه تدریس خصوصی او تا چه اندازه کارآمد و موفق بوده است.
ارزشیابی مستمر دانشآموز توسط معلم، علاوه بر اینکه به او در ارزیابی شیوه تدریس کمک میکند، باعث دلگرمی و مجاب شدن والدین نیز میشود. زیرا به هر حال هدف والدین از استخدام معلم خصوصی، ارتقای سطح تحصیلی کودکشان است. به همین دلیل والدین باید به شیوهایی ملموس، شاهد پیشرفت تحصیلی کودک خود باشند.
فن بیان
فن بیان مناسب یکی دیگر از اصول مهمی است که باید در هنگام استخدام معلم خصوصی به آن دقت کنید. در واقع یکی از اصولی که موفقیت هر معلمی را تضمین میکند فن بیان مناسب است. در صورتی که معلم فن بیان قوی نداشته باشد و نتواند آن گونه که باید دانشش را به دیگران انتقال دهد، هرگز معلم خوبی نخواهد شد؛ حتی اگر از نظر علمی سرآمد باشد.
آشنایی با اصول اولیه روانشناسی و علوم تربیتی
برای یک معلم خصوصی مقطع ابتدایی، آشنایی با اصول اولیه روانشناسی و علوم تربیتی بسیار مهم است. زیرا در بیشتر موارد، عدم موفقیت کودک، ناشی از مشکلات روحی روانی است. در این صورت معلم خصوصی میتواند با شناسایی این مشکلها، به والدین کودک در رفع آنها کمک کند.
بهرهگیری از خدمات تدریس خصوصی آذر رضوانی
امیدواریم مطالبی که در اینجا ذکر کردیم به شما در انتخاب معلم خصوصی کمک کنند. در این صورت خوشحال میشویم که با علم به این موارد، ما را انتخاب کنید. اینجانب آذر رضوانی معلم نمونه مدارس استان تهران هستم و بیش از 30 سال است که در زمینه تدریس پایههای دوم و سوم ابتدایی تجربه دارم. دریافت بیش از 50 تقدیرنامه و وجود بیش از 2000 دانشآموز موفق، گواهی بر تخصص و تجربه اینجانب است.
تدریس حضوری در تهران با محیط آموزشی اختصاصی مناسب با روحیه کودکان در کنار تدریس خصوصی آنلاین و حضوری تمام دروس پایههای دوم و سوم ابتدایی و ارائه نمونه سوالات فارسی، ریاضی و ... دوم و سوم ابتدایی، در کنار ارائه مشاوره تحصیلی برای کودکان دلبند شما، از جمله خدمات موسسه ما است.
در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، میتوانید با شماره تلفن 09123888241 تماس حاصل فرمایید. در صورت تمایل میتوانید از طریق آیدی اینستاگرام @azarrezvani.ir یا تلگرام @azarrezvani نیز با ما در تماس باشید.
کلمات کلیدی: تدریس خصوصی، تدریس پایههای دوم و سوم ابتدایی، تدریس خصوصی ریاضی دوم و سوم ابتدایی، تدریس فارسی دوم و سوم ابتدایی، معلم خصوصی آنلاین و حضوری، تدریس حضوری در تهران با محیط آموزشی اختصاصی مناسب با روحیه کودکان، معلم خصوصی دوم ابتدایی، معلم خصوصی سوم ابتدایی، معلم نمونه مدارس استان تهران، نمونه سوالات فارسی ، ریاضی و ... دوم و سوم ابتدایی.